Montessori v naší třídě

Jedním ze základních principů je tzv."připravené prostředí" - jedná se o vybavení a způsob uspořádání věcí v prostoru, ve kterém děti tráví svůj školní čas.

Připravené prostředí

 

  • zahrnuje to, co dítě v určitém období potřebuje, co ho zajímá, pak se snadno orientuje, má pocit jistoty a lehce vstřebává, učí se a všestranně se rozvíjí (tělesně, emocionálně, duševně, duchovně, sociálně)

  • je tvořeno pomůckami z oblasti praktického života, smyslové výchovy, matematiky, jazyka, kosmické výchovy

  • důležitá je dostupnost pomůcek a didaktických materiálů (vše je umístěno v policích, zavěšeno v úrovni očí dítěte)

  • řád a s ním související estetika – vše má ve třídě své místo (jistota, snadná orientace dítěte), ukázka práce s pomůckou probíhá v určitém řádu (rozdělení pracovní plochy (koberečku) na horní část tzv. úložní prostor a dolní část tzv. pracovní prostor), pomůcky jsou řazeny v řádu od jednoduššího ke složitějšímu (dítě má vždy možnost se vracet zpět k známému a pak pokračovat v poznávání, učení se novému)

  • učitel je součástí připraveného prostředí, stará se a připravuje prostředí (viz výše), vstupuje s pravidly a řádem, jeho role je napomáhat a doprovázet dítě na cestě k samostatnosti, nezávislosti, zodpovědnosti, svobodě

        

Způsob práce

 

    • dítě se pohybuje v připraveném prostředí

    • pracuje nejprve samostatně, pak se učí spolupráci

    • učí se respektovat pravidla – ve třídě, při práci s pomůckou

    • pomůcky jsou připravené tak, aby rozvíjely všechny smysly, vše je propojené, navazuje na sebe

    • práce s chybou – většina pomůcek je tzv. samokontrolovatelných (dítě samo pozná, zda pracovalo správně), děti se učí, že chyba je součást života, dá se napravit a poučit se z ní

    • elipsa – chůze po elipse rozvíjí koordinovaný vědomý pohyb, držení těla, rovnováhu, propojování s cvičeními ticha, může být spojena s tzv. komunitním kruhem (místo společné komunikace, společného setkávání během dne)

    • princip normalizace – dítě se adaptuje na nové prostředí, souvisí s dobrovolnou disciplínou a vůlí (respektování pravidel,…)

    • princip svobody – dítě se učí úctě k sobě (jí, pije, jde na WC, odpočívá, když potřebuje), volí si práci, učí se rozhodovat se (opět spojení s možností chybovat, příště se rozhodnout jinak)

 

 

Věkově smíšená sociální skupina

 

  • třídu společně navštěvují chlapci i dívky, Montessori třída  spojuje dva až tři ročníky, poněvadž se děti nejsnáze učí ve skupině.

  • výstupy naučeného jsou rozděleny do tříletých období (v některém roce se dítě více zaměří např. na matematiku, v dalším na jazyk, postupuje svým vlastním tempem, je usměrňováno učitelem)

 

 

Úzká spolupráce s rodiči

 

Zájem rodičů a úzká spolupráce se školou velice přispívá k dobrému prospěchu dětí a a podporuje jejich pozitivní vztah ke škole a vzdělávání vůbec.  Spolupráce rodičů znamená zejména:

  • komunikace mezi učitelem, školou a rodiči o společných zkušenostech, požadavcích, návrzích, aktuálním dění ve třídě, nových možnostech, cestách dalšího vývoje

  • finanční podpora, výroba pomůcek, spolupráce při zajišťování připraveného prostředí

  • pravidelné konzultace o práci a chování dětí; přítomnost dětí při konzultacích je samozřejmostí

  • stálé vzdělávání, sebevzdělávání (spolupráce s Montessori centrem).