Montessori v naší třídě
Jedním ze základních principů je tzv."připravené prostředí" - jedná se o vybavení a způsob uspořádání věcí v prostoru, ve kterém děti tráví svůj školní čas.
Připravené prostředí
-
zahrnuje to, co dítě v určitém období potřebuje, co ho zajímá, pak se snadno orientuje, má pocit jistoty a lehce vstřebává, učí se a všestranně se rozvíjí (tělesně, emocionálně, duševně, duchovně, sociálně)
-
je tvořeno pomůckami z oblasti praktického života, smyslové výchovy, matematiky, jazyka, kosmické výchovy
-
důležitá je dostupnost pomůcek a didaktických materiálů (vše je umístěno v policích, zavěšeno v úrovni očí dítěte)
-
řád a s ním související estetika – vše má ve třídě své místo (jistota, snadná orientace dítěte), ukázka práce s pomůckou probíhá v určitém řádu (rozdělení pracovní plochy (koberečku) na horní část tzv. úložní prostor a dolní část tzv. pracovní prostor), pomůcky jsou řazeny v řádu od jednoduššího ke složitějšímu (dítě má vždy možnost se vracet zpět k známému a pak pokračovat v poznávání, učení se novému)
-
učitel je součástí připraveného prostředí, stará se a připravuje prostředí (viz výše), vstupuje s pravidly a řádem, jeho role je napomáhat a doprovázet dítě na cestě k samostatnosti, nezávislosti, zodpovědnosti, svobodě
Způsob práce
-
-
dítě se pohybuje v připraveném prostředí
-
pracuje nejprve samostatně, pak se učí spolupráci
-
učí se respektovat pravidla – ve třídě, při práci s pomůckou
-
pomůcky jsou připravené tak, aby rozvíjely všechny smysly, vše je propojené, navazuje na sebe
-
práce s chybou – většina pomůcek je tzv. samokontrolovatelných (dítě samo pozná, zda pracovalo správně), děti se učí, že chyba je součást života, dá se napravit a poučit se z ní
-
elipsa – chůze po elipse rozvíjí koordinovaný vědomý pohyb, držení těla, rovnováhu, propojování s cvičeními ticha, může být spojena s tzv. komunitním kruhem (místo společné komunikace, společného setkávání během dne)
-
princip normalizace – dítě se adaptuje na nové prostředí, souvisí s dobrovolnou disciplínou a vůlí (respektování pravidel,…)
-
princip svobody – dítě se učí úctě k sobě (jí, pije, jde na WC, odpočívá, když potřebuje), volí si práci, učí se rozhodovat se (opět spojení s možností chybovat, příště se rozhodnout jinak)
-
Věkově smíšená sociální skupina
-
třídu společně navštěvují chlapci i dívky, Montessori třída spojuje dva až tři ročníky, poněvadž se děti nejsnáze učí ve skupině.
-
výstupy naučeného jsou rozděleny do tříletých období (v některém roce se dítě více zaměří např. na matematiku, v dalším na jazyk, postupuje svým vlastním tempem, je usměrňováno učitelem)
Úzká spolupráce s rodiči
Zájem rodičů a úzká spolupráce se školou velice přispívá k dobrému prospěchu dětí a a podporuje jejich pozitivní vztah ke škole a vzdělávání vůbec. Spolupráce rodičů znamená zejména:
-
komunikace mezi učitelem, školou a rodiči o společných zkušenostech, požadavcích, návrzích, aktuálním dění ve třídě, nových možnostech, cestách dalšího vývoje
-
finanční podpora, výroba pomůcek, spolupráce při zajišťování připraveného prostředí
-
pravidelné konzultace o práci a chování dětí; přítomnost dětí při konzultacích je samozřejmostí
-
stálé vzdělávání, sebevzdělávání (spolupráce s Montessori centrem).