Maria Montessori (1870 - 1952)

„Lidská osobnost, ne výchovná metoda, musí být brána v úvahu“

Italská lékařka Maria Montessori se začala ihned po studiu zabývat problémy výchovy a vzdělávání dětí. Dospěla k překvapivému zjištění – dítě se naučí chodit, mluvit, manipulovat s předměty skrze svou vlastní tvořivost – nikoli proto, že ho to dospělí učí.

Na základě toho vypracovala autorka tzv. Metodu Montessori, která pomocí speciálních učebních pomůcek a vytvořením vhodného prostředí podporuje přirozený zájem dítěte, pomáhá mu zafixovat si správné pracovní návyky i vytvářet svůj vlastní úsudek.

Maria Montessori zastává názor (a výsledky praxe v těchto typech škol v zahraničí to dokazují), že kromě studia je základním předpokladem pro vykonávání učitelského povolání vlastní příprava a sebepoznání. Učitel se zaměřuje na vlastní záporné povahové rysy namísto pozorování záporných vlastností dětí.

Vzdělávací systém Montessori vychází z potřeb malého dítěte, učí ho rozvíjet jeho přirozené schopnosti a smyslové vnímání. Je výsledkem dlouholetého hledání a ověřování metod vzdělávání malých dětí v předškolních zařízeních a školách, ale také v rodině. Rodiče upozorňuje na závažnost jejich poslání, připomíná, že láskyplným a nerepresivním přístupem k dítěti mohou kladně ovlivnit život celé společnosti i budoucnosti lidstva.

Hlavní myšlenky

 

  • Dětství zůstává nejdůležitějším prvkem i v životě dospělého, neboť právě první roky života nejvýrazněji formují člověka.

 

  • Životní styl dospělého je přímo závislý na způsobu života, který musel vést jako dítě.

 

  • Naše chyby dopadají na naše děti a trvale je poznamenávají. My zemřeme, ale naše děti budou dále trpět následky našich omylů.

 

  • Teprve soustředěné úsilí a trpělivá práce ve prospěch dítěte nám umožní odhalit tajemství lidství.

 

  • Je-li nemocnému dítěti nabídnuta smysluplná práce, která odpovídá jeho fyziologickým potřebám, velice brzy se uzdravuje.

 

  • Zdravý vývoj dále podpoří připravené láskyplné prostředí, do kterého patří dospělý se změněným výchovným postojem.

 

  • Pokud opravdu chceme nový lepší svět, pak si vzdělání musí klást za cíl všestranný rozvoj vnitřního dětského potenciálu.

 

Více informací naleznete na Wikipedii

Tvorba webových stránek zdarma Webnode